Logopédia / Fejlesztőpedagógia Zuglóban

 

Logopédiai vizsgálatok és terápiák zuglóban, igény szerint online is!

 

 

 

Megkésett beszédfejlődés:
A vizsgálat során a logopédus szakember  a gyerekek életkorának megfelelő játékos     szituációkat alkalmazva felméri a kicsik kifejező beszédét, aktív és passzív szókincsét, beszédértését, kontaktus felvevő készségét (figyelem, irányíthatóság, szemkontaktus).

 

Diszlexia veszélyeztetettség:
A vizsgálaton a gyermek egy olyan tesztet old meg, melyben megtudható, hogy életkorának megfelelő-e a nyelvi fejlettsége és olvasásra-írásra való készültsége. A vizsgálat ezenfelül tartalmazza még az artikuláció és a nyelés vizsgálatát is. A jelentkezés 5 éves korban vagy a nagycsoportba lépéskor ajánlott, hiszen így az iskolakezdés előtt még legalább egy teljes év áll rendelkezésünkre az esetlegesen gyengébb területek fejlesztésére

Olvasás- írás vizsgálata:
Osztályfoknak megfelelően olvasás, írás, szövegértés, a nyelvtani helyesség vizsgálatára kerül sor.


GOH-GMP:
Azokat a problémákat, amik a kifejező beszédet érintik, mindig könnyebb észrevennünk. Azt viszont már nehezebb megmondani, hogy mások beszédéből mi jut el a gyermekhez és az hogyan kerül feldolgozásra. A GMP-GOH Beszédpercepciós diagnosztika a beszédészlelés és a beszédmegértés képességének vizsgálatát tartalmazza, melyek a helyes nyelvfejlődés, az olvasás és írástanulás, illetve a bonyolultabb szövegek megértésének elengedhetetlen feltételei

 

Nyelvlökéses nyelés vizsgálata: 
A vizsgálat alkalmával a gyermek nyelésének megfigyelésére és a tapasztaltak alapján tanácsadásra kerül sor logopédiai terápia, illetve fogszabályzó szakorvos felkeresésével kapcsolatban. 
A nyelés egy akaratlagos és egy reflexszerű fázisból áll. A szabálytalan nyelv- és izomfunkció (pl. nyelés során nem záródó fogsor esetén) eltérést okoz az akaratlagos fázisban. Ekkor a nyelv a fogak közé tolódik, vagy oldalt kicsúszik. Mivel a nyelv izomzata roppant erős, elváltozásokat okoz a fogazat és az egész arcberendezés fejlődésében. 
A gyermek beszédében jellemzően sérül a t, d, n, l hangok képzése, valamint a sziszegő (sz, z, c) és susogó (s, zs, cs) hangok ejtése, némely esetben a ty, gy, ny hangok is érintettek. A nyelvlökéses nyelés miatt fennálló beszédhibák javítása a nyelés korrekciója nélkül sikertelen. 

 

Pöszeség vizsgálata: 
A vizsgálat során a gyermek feladata képek megnevezése, mely során a helyes vagy helytelen hangképzés megfigyelhető.


Sindelar:
Brigitte Sindelar osztrák pszichológus, pszichoterapeuta komplex fejlesztő programjának célja az 
idegi eredetű tanulási és magatartási zavar megelőzése illetve a zavar elmélyülésének megakadályozása.
A Sindelar-program részei:

1.   feltáró, illetve a terápiás tervet kijelölő vizsgálóeljárás.
2.   A fejlesztési periódus.
3.    A hatékonyságot ellenőrző ismételt vizsgálat.


A fejlesztés


A fejlesztés a szülő és a pedagógus aktív együttműködéséről szól. A foglalkozások naponta max. 10 percet vesznek igénybe. Az első pozitív hatás 3 hónap után várható.
A fejlesztés az ismeretszerzés legfontosabb területeire terjed ki:
•        Figyelem.
•        Észlelés.
•        Intermodális kódolás (észlelési területek összekapcsolása).
•        Emlékezet.
•        Szerialitás (sorrendiség).
•        Téri tájékozódás.
A Sindelar-program két korosztályt céloz meg:
óvodásokat (5-7 évesek) és  általános iskolásokat

 

Beszédészlelés, beszédmegértés

Gyakran előfordul, hogy a szülő, sőt talán az óvónő, tanítónő sem érti, miért ilyen értetlen a gyerek. Miért kell neki mindig visszakérdeznie? Miért nem figyel rendesen? Hiszen érthetően elmondták a feladatot, mégsem képes hibátlanul megoldani. 

A gyerek nem a bosszantásunkra dolgozik, sőt ellenkezőleg!
Szeretné jól végezni a dolgát, megoldani a feladatát, megtenni, amit kérünk, de nem tudja!
Nem érti, nem képes jól észlelni, megérteni, amit hall! Nem képes azt az új szót helyesen visszamondani.

A beszéd feldolgozásának folyamata három, aránylag jól elkülöníthető szakaszból áll:
- az első a hallás - fogalmával tisztában vagyunk.

- a második a beszédészlelés - az a készség, amelyik lehetővé teszi a gyermek számára, hogy beszédhangokat, hangkapcsolatokat, hosszabb hangsorokat felismerjen, és képes legyen az elhangzásnak megfelelően megismételni. Ehhez szükséges, de nem elégséges az ép hallás! 
     
- a harmadik pedig a beszédmegértés - az elhangzó (a mások által kiejtett) szavak, szókapcsolatok, mondatok, és legmagasabb szinten a szövegek jelentésének, tartalmának megértése. Jó működése az összefüggések felismerését is segíti.

A jó beszédészlelés eredménye az, hogy a gyermek megtanulja anyanyelve szavainak hangzását, és egyre több új szó (új hangsor) felismerésére lesz képes. Ez is biztosítja, hogy nehézség nélkül tudjon majd betűket azonosítani, összeolvasni, jó technikával olvasni, és segít majd idegen nyelveket tanulni.

A jó beszédmegértés eredménye például, hogy a gyermek tudja, mit jelentenek a szavak, megérti, amire kérik, amit mesélnek neki, később azt is, hogy mit olvas

Számtalan tünet utalhat arra, ha a gyermeknek valamilyen mértékű beszédészlelési, beszédmegértési zavara van.

 

A beszédészlelés zavara, elmaradása esetén a következőkre figyelhetünk fel: 

  • megkésve indul és lassúbb a beszédfejlődés
  • a felnőtt szerint a gyermek nem figyel, mindig “rosszalkodik”, mást csinál, mint amit kellene, túl játékos, éretlen, vagy éppen visszahúzódó
  • sokszor nem, vagy rosszul reagál, ha szólunk hozzá, gyakran visszakérdez, kérdésekre nem jól válaszol
  • sokszor mondja, hogy “nem hallottam”, vagy “félrehall” szavakat (pl. baba helyett papát hall)
  • feladatok teljesítésekor bizonytalan
  • valamilyen beszédhibája van
  • szegényes a szókincse, nem jutnak eszébe szavak, új szavakat nehezen tanul
  • rosszul ragoz
  • hangsorokat, szavakat nehezen ismétel meg
  • beszédhangokat hallás alapján nem tud megkülönböztetni
  • nem tud szótagolni
  • nehezen tanul verseket, mondókákat.

Kapcsolatfelvétel